antalyahayat Sahil Yapı Denetim
ANASAYFA HABER ARA FOTO GALERİ VİDEOLAR ANKETLER SİTENE EKLE RSS KAYNAĞI İLETİŞİM

HABER ARA


Gelişmiş Arama
Graf Tasarım
Karagöz Yapı Denetim
Emin Özen1
Lösev
Son Çağ Yapı Denetim
Galeria
Kiddo School

TERS YÜZ OLMAK

23 Ocak 2012, 09:09

Kimi sanatçıların yaşamı masal gibidir. Masalın başkahramanı olan sanatçının olağanüstü direnci onu destanlaştırır, ona unutulmazlar arasında yer açar.

            Destanlaşan bu sanatçılar, kendilerini temsil eden sanatçı kişiliklerbırakırlar artlarında. Tuncer Kurtiz gibi, Tarık Akan gibi, Hayati Hamzaoğlu gibi, Aytaç Arman gibi, Nihat Ziyalan gibi sanatçılar.

            Sinema sanatında büyük bir ekol olan Yılmaz Güney’in başına ne geldiyse dünya görüşünden, sanata bu görüş açısından bakmasından geldi. Aynı ekolün içinde yetişen sanatçılar da benzer yaşantılar yaşamak durumunda kaldılar.

            Tarihi süreçte birçok komünist lideri hiç çekinmeden katledenler, onları takip edenleri de katletmekten çekinmezler. 

Hudutların Kanunu filminden sonra Nazım Hikmet’in Yolcu oyununu Giresun’da sahnelemek isteyen Tuncer Kurtiz için Dünya gazetesinin sahibi ve başyazarı Bedii Faik şöyle der: “Denize döktüğümüzkomünistler Giresun’da yine sahile çıktılar.”

            Ulusalcı-milliyetçi anlayışın sol anlayışa karşı her dönem sergilediği bir durumdu bu sözlerin odağında yatan.

            Sözün muhatabı Tuncer Kurtiz’dir.

            Tiyatrosuna tanık olamadığım Tuncer Kurtiz’iYılmaz Güney’in filmlerinde tanıdım. Gerçi onlar üniversite yıllarında tanışmışlar ve ortak sevdaları nedeniyle ayrılmaz ikili olmuşlar; ama onları asıl ayrılmaz kılan durumun birlikte oynadıkları filmler olduğu kanısı ağır basar zihnimde.

            Tuncer Kurtiz’in sanatsal yanını anlayabilmek için Asi dizisindeki Cemal Ağa karakterine ya da Ezel dizisindeki Ramiz Dayı karakterine bakmak yeterli olmaz. Felsefi ve sanatsal yönden asıl onu o yapan filmlere bakmak gerekir. Senaryosu Yılmaz Güney’e ait, yönetmenliğini Lütfi Ö. Akad’ın yaptığı 1966 yapımı Hudutların Kanunu; Lütfi Ö. Akad’ın yönetmenliğini yaptığı ve Yılmaz Güney’in başrol oynadığı 1967 yapımı Kızılırmak Karakoyun; Yılmaz Güneyin 1970 yapımı Umut; senaryosu Yılmaz Güney’e ait, yönetmenliğini Zeki Ökten’in yaptığı 1979 yapımı Sürü veyönetmenliğini Yılmaz Güney’in yaptığı 1980 yapımı Duvar filmi…Denebilir ki; Tuncer Kurtiz, Duvar filminde üstlendiği Ali Gardiyan rolüyle kendini bulur. Elbette bu filmlere 1974 yapımı Tunç Okan’ın Otobüs filmi ile 1979 yapımı Erden Kıral’ın Bereketli Topraklar Üzerinde filmi de eklenmelidir.

            Kimi sanatçılar ünlendikten ve duruşunu belirledikten sonra her önüne gelen karakteri canlandırmazlar. Kendilerine uyumlu rolleri üstlenirler ve kendilerini oynarlar. Düşüncelerini gölgeleyecek karakter ve konuşmalardan kaçarlar; çünkü oynadıkları karakterlerle özdeşleştirilirler.

             47. Uluslararası Antalya Altın Portakal Film Festivali film sonrası söyleşinde ilk kez karşılaştık Tuncer Kurtiz’le. Yönetmenliğini Ahmet Boyacıoğlu’nun yaptığı 2010 yapımı Siyah Beyaz filmdeki Ahmet Nihat karakterini canlandırırken yaptığı konuşmalarla pot üstüne pot kırmıştı. Bir bakıma duruşuyla çelişkili, düşüncesiyle bağdaşmayan konuşmalar yapıyordu rol gereği. Oysa Yılmaz Güney’in imajını taşıyordu bu sanatçımız. Geçmişinden eser bırakmayan bu konuşma ile üstlendiği rolün nedenini sormuştum kendisine. Hatta bunun altında eğer festivalin en iyi erkek oyuncu ödülünü almak yatıyorsa, kendilerine yakışmadığını belirtmiştim. Tepkili bir cevap vermişti. Bir sanatçı olduğunun altını çizerek sadece rol gereği bu konuşmaları yaptığını söylemiş; ardından da üstlendiği karakteri çok sevdiğini belirtmişti. Adeta “ne şiş yansın ne kebap” diyerek imajını zedelemiş, pot kırmaya devam etmişti.

            Bu konuşmasından iki ay sonra Ege Görgün ile yaptığı bir söyleşide, sinemaya yeni başladığı dönemde evinde kaldığı Yılmaz Güney’i anlatırken “İkimiz de komünisttik.” diyecekti.

            Siyah Beyaz filminin yönetmeni Ahmet Boyacıoğlu da, çekim esnasında Ahmet Nihat karakterini Tuncer Kurtiz’le beraber yarattık, diyecek aynı tarihli bir başka söyleşide.

            Bilerek bir karakter yaratmak, o karakteri savunmak, o karakterin kendisi olmaktır.

            “Bu karakter ben değilim,” demek;  “ama bu karakteri çok sevdim,” deyip sözü sürdürmek; ardından da komünist olduğunu ima etmek…

            “Bu ne yaman çelişki, anne!” diyesi geliyor insanın.

            Prensiplerinden ödün vermeyen, prensiplerine bağlı, gerektiğinde onları sonuna dek savunan, dürüst, arkadaş canlısı bir sanatçı olarak tanımlanan Tuncer Kurtiz’e ne olmuştuböyle!

            Toplumcu gerçekçi bir düşüncenin bayrağını taşıyan Yılmaz Güney’in ardında bıraktığı Umut’un Hasan’ı; Sürü’nünHamo Ağa’sı; Duvar’ın Ali Emmi’si… değil, bambaşka bir sanatçı olmuştu Tuncer Kurtiz.

Ancak küçük burjuva sınıfınınkaypaklığıyla açıklanabilir bu dönüşüm.

Kişinin değişimi için aileden gelen küçük burjuva kültürü, emek üstü ekonomik kazanım sınıf değişikliği için yeterli olgulardır.

Sanırım Tuncer Kurtiz’i ters yüz eden de bu olgular.

Bu haber 4329 defa okunmu?tur.

Delicious  Facebook  FriendFeed  Twitter  Google  StubmleUpon  Digg  Netvibes  Reddit
Afife Demirtaş
Eğitimciymiş Afife Demirtaş
Yusuf Özcan
Ozan Şerafettin Hansu Yusuf Özcan
İlham Rahimov
2014 Eylül ayı burç yorumları İlham Rahimov
Recep Akkaya
Ama O da Yetmedi.! Recep Akkaya
Şahika Öner
Leyleklerde göç başladı! Şahika Öner
H.İbrahim Sezen
İnançların etkisi H.İbrahim Sezen
Aynur Eryılmaz
Hep bu anı bekledim... Aynur Eryılmaz
İrfan Varol
Sindirilen, susturulan sahipsiz gladiyatörler ( Y.D FİRMALARI) İrfan Varol
M. Ozan Uzkut
Turizm hekimliği dünyada ve Türkiye'de M. Ozan Uzkut
Mahmut Koçak
İş hayatında adap kuralları Mahmut Koçak
Av. Aycan Demir
Bireysel Başvuru Av. Aycan Demir
Harika Ören
Al Yazma Anıtı ve Meriç Hızal Harika Ören
Dicle Han Meto
Tadım tuzum kalmadı... Dicle Han Meto
Cem Aytekin
Trafik ve Motor Cem Aytekin
Bülent Dokuzluo
Biraz da Ekonomi Bülent Dokuzluo
Yıldız Can
Yalniz ruhlu kadınlar Yıldız Can
Av. İsa Çelik
300 PARSEL VE SAHİLDER... Av. İsa Çelik
Naci Baydar
EMEKLİ POLİS OLUNCA Naci Baydar
RÖPORTAJ: Durali Kolpak

ANKET

Antalya Hayat sitemizi nasıl buldunuz ?




Tüm Anketler

sahil yapı denetim
Jade Emlak
halilarat1
Acemoğlu
Yemek Hattı
Ayba Gıda
Toros Yapı Denetim
wac


RSS Kaynağı | Yazar Girişi | Yazarlık Başvurusu

Altyapy: MyDesign Haber Sistemi